Pages

click ler

Thursday, September 8, 2011

disk cleanup

     salam semua, disini aku nak menunjukkan cara untuk membersih kan hard diskkorang okey. seterusnya ia dapat meningkatkan potensi hard disk korang tu. kira macam bersih kan lah dari file-file yang da lapuk. manual ini juga ditujukan kepada isteri aku yang asyik ngeluh pc dia selalu probs and berat.

1. pertama sekali korang pergi dekat my computer dan klik lah icon my computer tu.

okey, sekarang ni da masuk dalam my computer akan nampak benda ni semua kan?untuk aku, hard disk aku terletak di drive: C, so korang klik kanan kat hard disk yang korang nak clear kan. seperti gambar bawah.



2. nampak tak properties tu? so, klik la properties tu dan akan keluar lah  window seperti dibawah, window tu menunjukkan size hard disk korang berapa banyak bahagian yang telah digunakan.

3. okey, bahagian ni menunjukkan berapa bahagian yang telah hard disk kita gunakan untuk menyimpan segala-2 file kerja,movie gambar dan macam-2 lagi dalam hard disk tu, dan warna pink tu pula menunjukkan ruangan yang masih kosong. sekarang ni nampak kan tab 'disk cleanup ' tu? so, korang klik lah disk cleanup tu dan dia akan pop-up window progress yang akan mengira segala isi-2 yang tak berguna dalam hard disk tu seperti gambar dibawah.

4.so, dah nampak kan?lepas progress window atas tu, dia keluar plak yang bawah ni. untuk buang segala temporary file tu, just tick je lah kat mana kotak-2 yang rasa nak buang. pastu tekan lah okey dan proses pon berjalan.

5. lepas tu korang boleh cek balik hard disk korang tu. korang klik kanan semula dan check properties seperti langkah ke-2 tu. dan korang akan nampak size space kosong akan bertambah. itu saha ja. terima kasih.

1 comment: